De lobby en de maffia

Een artikel in De Correspondent trekt vandaag mijn aandacht: Hoe de farmaceutische marketingmachine medische richtlijnen manipuleert. Het artikel is in feite een update van een eerder artikel in Vrij Nederland: De diabeteslobby. Onderwerp van beide artikelen is de keiharde lobby van de farmaceutische industrie met betrekking tot door hen ontwikkelde diabetesmedicatie. Medicatie waaraan letterlijk miljarden verdiend worden door enkele grote farmaceutische fabrikanten, maar die door de diabetesrichtlijn van het Huisartsen Genootschap niet wordt geadviseerd, behalve wanneer andere medicatie niet blijkt te voldoen. Maar het is niet zozeer dit specifieke onderwerp waardoor mijn aandacht getrokken wordt, als wel de parallel die ik zie met de industrie voor kunstmatige zuigelingenvoeding. De overeenkomst is dat volgens de officiële richtlijnen moedermelk als beste zuigelingenvoeding wordt aangemerkt, terwijl in de praktijk zorgverleners massaal kunstmatige zuigelingenvoeding adviseren aan ouders wanneer er zich problemen voordoen bij het borstvoeden, of zelfs wanneer er problemen zijn die (onterecht) aan het borstvoeden worden toegeschreven.

In beide gevallen liggen hier de marketingtactieken van de respectievelijke industrie aan ten grondslag. In genoemde artikelen wordt onder andere een aantal marketingtactieken van de farmaceutische industrie besproken, waaronder:

  • het opsturen van folders aan zorgverleners;
  • het adverteren in vakbladen voor zorgverleners;
  • het bezoeken van zorgverleners;
  • nascholing van zorgverleners door commerciële partijen die banden hebben met de farmaceutische industrie (vaak door oud-marketeers uit deze industrie);
  • sponsoring van nascholingscursussen en congressen (zonder sponsoring zijn deze te duur);
  • geen directe en opdringerige beïnvloeding, maar subtiele beïnvloeding, zoals verhulde reclame of misleiding;
  • nauwe banden met wetenschappers zoals sponsoring van wetenschappelijk onderzoek en betaling voor adviesopdrachten.

Het zijn exact deze tactieken die ook gebruikt worden door de industrie voor kunstmatige zuigelingenvoeding. Reclame gericht op de doelgroep ouders is namelijk slechts een deel van de totale marketingstrategie van deze industrie. Huis-, kinder- en consultatiebureau-artsen, alsmede verpleegkundigen op het gebied van kinderen worden door onder andere bovenstaande tactieken gemanipuleerd. Er wordt daarbij niet alleen reclame gemaakt voor eigen producten op het gebied van zuigelingen- en kindervoeding, maar er wordt ook advies gegeven over borstvoeding. Uiteraard dusdanig dat de borstvoeding niet ondersteund wordt, maar juist bijna onmerkbaar ondermijnd.

De artikelen over de farmaceutische industrie zullen over het algemeen instemmend worden ontvangen. Natuurlijk zal niet iedereen het ermee eens zijn, maar de algemene mening is toch wel dat deze industrie er vooral is om de eigen bankrekening te spekken zonder oprecht oog te hebben voor de patiënt en de maatschappij. Het zijn immers geen filantropische instellingen. Hoe anders is dat bij de industrie voor kunstmatige zuigelingenvoeding. Ook de fabrikanten in deze industrie worden niet gezien als filantropische instellingen, maar weinig mensen trekken hun twijfels bij de vraag of de fabrikanten wel echt het beste voor hebben met onze kinderen en onze maatschappij. Sterker nog, de critici worden vaak beticht van achterdocht en het bedenken van complottheorieën.

Het is opvallend dat de argwaan ten opzichte van de farmaceutische industrie maatschappelijk geaccepteerd is, terwijl diezelfde argwaan ten opzichte van de industrie voor kunstmatige zuigelingenvoeding door de maatschappij als paranoïde wordt beschouwd. Waar in het eerste geval de industríe als ‘maffia’ wordt aangeduid, is dat in het tweede geval juist de partij die krítisch is ten opzichte van de industrie. En dan komt steevast de welbekende term ‘borstvoedingsmaffia’ om de hoek kijken. Ik betwijfel of er een maffiasoort voor de groep critici van de farmaceutische industrie wordt bedacht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s