De zonde genaamd Kinderloosheid

Eind december schreef ik in een blogpost over mijn wens voor 2012:

Dat is mijn wens voor 2012. Dat ongewenst kinderloosheid echt uit de taboesfeer raakt. Dat er begrip is voor het gemis en respect is voor de gevoelens die mensen daarbij hebben. Dat mensen zich vrij voelen om over hun verdriet te praten. Het zal die pijn niet wegnemen, maar zeker wel verzachten.

Vandaag lees ik het volgende bericht in de krant‘Hogere belasting voor kinderloze Duitsers’. De initiatiefnemer van het voorstel, een CDU-jongere, vindt dat kinderlozen moeten betalen voor de hoge kosten die onder andere vergrijzing met zich meebrengt ‘omdat die [kinderlozen] niet meewerken aan een evenwichtige bevolkingsopbouw.’.

Ik lees het bericht met pijn in mijn hart. Toont dit niet aan dat er nog een lange weg is te gaan in de ontwikkeling van maatschappelijk begrip voor ongewenste kinderloosheid? Iemand die bekend is met de pijn en het verdriet die deze ongewenste kinderloosheid met zich meebrengt zal het nooit in zijn hoofd halen om mensen te straffen voor iets waar zij ten eerste niets aan kunnen doen en wat zij ten tweede zelf ook helemaal niet willen. Zou de jonge initiatiefnemer zelf nog geen kinderen hebben? Of juist wel en is dat probleemloos verlopen? Ik zou graag eens met hem kennis maken en van gedachten wisselen over dit onderwerp.

Los daarvan vraag ik me af welke onwenselijke neveneffecten deze belasting zal gaan hebben. Voor wie gaat deze regel gelden? Alleenstaanden, gehuwden, samenwonenden? En vanaf welke leeftijd? 18, 30, 40? En hoeveel kinderen moet je dan minimaal hebben? Maar nog belangrijker: hoeveel mensen die nu (nog) bewust niet aan kinderen zijn begonnen zullen zich gedwongen voelen dit wel te gaan doen? Hoeveel kinderen gaan er ouders krijgen die eigenlijk niet op hen zaten te wachten? En welke gevolgen heeft dat voor die kinderen en de maatschappij? En wat gaat het oplossen van de hierdoor ontstane problemen allemaal wel niet kosten?

Geef een reactie

