Mijn wens voor 2012

Mijn blik op de wereld is veranderd. Als ik mensen met kinderen zie lopen vraag ik me af of het ze makkelijk is vergaan of dat ze ook in de medische achtbaan hebben gereden, net als wij. En als ik stelletjes zonder kinderen zie lopen vraag ik me af of ze een kinderwens hebben. En zo ja, hoe het hen vergaat. Zou het niet zo snel lukken? Zouden ze verdriet hebben? Zouden ze heen en weer geslingerd worden tussen hoop en wanhoop? Van dag tot dag, van uur tot uur wisselende gevoelens hebben? Net als wij destijds.

Ik heb gemerkt dat veel gevoelens die ik in mijn leven heb gehad gesleten zijn met de tijd. De scherpe randjes zijn er vanaf. Maar dat gevoel van onzekerheid of ik ooit een kind zou mogen opvoeden blijft ongewijzigd levendig. Zelfs nu die wens in vervulling is gegaan en ik een dochter van anderhalf heb schieten de tranen in mijn ogen als ik de verhalen van anderen lees die dat geluk (nog) niet hebben gehad. De gevoelens die ik destijds zelf had toen ik in hun situatie zat komen dan zo levendig terug. Iets wat als normaal wordt beschouwd door de maatschappij is voor zoveel mensen helemaal niet normaal. Dagelijks geconfronteerd worden met de vanzelfsprekendheid van kinderen doet voor hen zo’n zeer.

Dat betekent natuurlijk niet dat ik vind dat iedereen maar moet stoppen met kinderen krijgen, of moet stoppen met enthousisast praten over hun kinderen. Maar het zou fijn zijn als mensen een kind niet als vanzelfsprekendheid zouden zien. Als mensen geen potentieel pijnlijke vragen zouden stellen of opmerkingen zouden maken over het feit dat een ander geen kinderen heeft. Dat is mijn wens voor 2012. Dat ongewenst kinderloosheid echt uit de taboesfeer raakt. Dat er begrip is voor het gemis en respect is voor de gevoelens die mensen daarbij hebben. Dat mensen zich vrij voelen om over hun verdriet te praten. Het zal die pijn niet wegnemen, maar zeker wel verzachten.

5 thoughts on “Mijn wens voor 2012

  1. Mooi geschreven! En zo herkenbaar. Ook ik heb een zoontje van 5 na 11 jaar ‘proberen’ en uiteindelijk IUI, IVF en ICSI. Supertrots ben superblij ben ik dat het gelukt is .. maar ik voel net als jij het verdriet bij de mensen die het niet gegeven is. Of die nog leven tussen hoop en wanhoop: zullen we ooit een kindje krijgen. Ik heb al enkele jaren een blog (www.zwanger.blog.nl). De ondertitel van die website luidt: Kinderen neem je niet, die krijg je. Als je geluk hebt!

    Ik zal een blogje linken naar jouw post. Zo mooi kan ik het zelf niet verwoorden.

    Groet,
    Liesbeth Kombrink

  2. Dank je wel. Ik heb veel reacties en views gehad. Had er wel wat verwacht, maar niet zoveel. Het onderwerp leeft kennelijk ontzettend. Des te meer reden om te wensen dat het over een jaar de normaalste zaak van de wereld is om ervoor uit te komen dat het niet vanzelf gaat en dat een blogpost als deze onzinnig lijkt.

  3. Ik kom via Kroost bij dit blog terecht. ( Wilma )
    Ook wij hebben via de medische molen een kind gekregen. Na 9 iui’s was ik zwanger. Ik stond al op de lijst voor de eerste IVF poging.
    Wij zijn er altijd heel open over geweest. Ik had geen zin in smoesjes verzinnen waarom we nog geen kind hadden. Daarmee kregen we ook respect vanuit onze omgeving. En kwamen we er achter dat goede vrienden van ons in hetzelfde schuitje zaten. Bij hen is het helaas niet gelukt. Ze hebben nu hun leven op een andere manier ingericht.
    We zijn intens dankbaar dat we een mannetje van bijna 5 hebben gekregen waar we enorm van houden.

  4. Hoi Wilma,

    Welkom hier🙂 Mooi om je verhaal te lezen. Wat een hoop iui’s! En wat fijn dat het uiteindelijk zonder IVF gelukt is.

    Wij zaten er hetzelfde in. We hebben de mensen om hun heen in meer of mindere mate ingelicht. Dat gaf al een hoop rust. En ook wij kwamen zo op de hoogte van dezelfde problemen bij kennissen. Het is fijn om te weten dat je er niet alleen voorstaat.

    En de mensen bij wie het uiteindelijk niet lukt… dat blijf ik vreselijk pijnlijk vinden. Als alle hoop echt weg is…

Geef een reactie

