Baby- en kindervoedingscursus

Bijna elke toekomstige ouder zal er bij de gynaecoloog of verloskundige wel op gewezen zijn: een borstvoedingscursus. Als je besloten hebt om borstvoeding te geven of als je nog twijfelt of je dat gaat doen, dan word je op het hart gedrukt deze cursus te volgen voor de bevalling. En als je besloten hebt om geen borstvoeding te geven dan krijg je de folder toch mee voor het geval je van gedachten verandert.

Ik persoonlijk heb nooit bewust nagedacht over de vraag of ik borstvoeding zou gaan geven. Het leek me niet meer dan logisch dat ik dat zou gaan doen. Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken dan zou ik altijd nog op kunstvoeding over kunnen stappen. Wel heb ik bewust nagedacht over de vraag of ik een borstvoedingscursus zou gaan volgen. Ik las het foldertje door en besloot het niet te doen. Ik was de nuchtere moeder die al dat zweverige, kusjekroel borstvoedingsgeneuzel helemaal niet nodig had. Hoe moeilijk kan het ten slotte zijn? Kind aan je tet en drinken maar. Bovendien verwachtte ik op de cursus een overdosis macrobiotische geitewollensokken tegen te komen en ik voelde me ongemakkelijk bij alleen al de gedachte daar een of meerdere avonden mee door te moeten brengen.

Gelukkig voor mij heb ik ondanks een slechte start geen enkel noemenswaardig probleem met het geven van borstvoeding gehad. Geen kloven, geen onstekingen, geen pijn, geen kind dat niet wil drinken, geen spruw. Niks. Hooguit één of twee keer een harde plek op een borst, maar die was door flink masseren en Neeltje veel laten drinken binnen een dag verdwenen. Oplossingen die ik via internet gevonden had. Daar heb je geen cursus voor nodig.

Maar ik dwaal af… Het feit dat er zoiets bestaat als een borstvoedingscursus geeft eigenlijk impliciet aan dat je zo’n cursus nodig hebt om borstvoeding te kunnen geven. Het gaat niet vanzelf, het kost moeite. En tegelijkertijd impliceer je door het niet bestaan van een kunstvoedingscursus dat je bij het geven van kunstvoeding nooit vragen zult hebben of tegen problemen aan zult lopen. In beide gevallen wordt de waarheid geweld aangedaan. Bij het geven van kunstvoeding kunnen wel degelijk problemen ontstaan. En bij het geven van borstvoeding ontstaan echt niet altijd problemen.

Het verschil in cursusaanbod impliceert bovendien dat de wereld van baby- en kindervoeding strict gescheiden is: Je hebt zij die borstvoeding geven en je hebt de rest (die dus logischerwijs kunstvoeding geven). Hier doemen al meteen woorden als ‘borstvoedingsmaffia’ en ‘kunstvoedingsmaffia’ op. Afhankelijk van in welk kamp je je bevindt. Van wederzijds begrip lijkt vaak geen sprake.

Maar waarom zouden we uitgaan van de verschillen? Waarom gaan we niet uit van het gemeenschappelijke? Moet niet ieder kind gevoed worden? Bestaat de kans niet dat elke ouder vroeger of later vragen over de voeding krijgt? Is het dan, met dit in het achterhoofd, niet logischer om een algemene voedingscursus voor aanstaande ouders te geven. Een cursus met als doel de toekomstige ouders voor te bereiden op voedingsgerelateerde zaken en hen handvatten te geven om keuzes te kunnen maken daarover. Dat wil overigens niet zeggen dat ik pleit voor het afschaffen van borstvoedingscursussen. Deze hebben wel degelijk toegevoegde waarde voor de ouders die ervoor kiezen om hun kind te voeden met moedermelk; aan de borst danwel gekolfd.

Het cursusaanbod kan dan als eerste bestaan uit een basiscursus die voor alle ouders bedoeld is. Tijdens deze cursus komen zaken aan bod als de wijze waarop het spijsverteringsstelsel van een kind werkt, welke typen voeding er zijn en eventueel wanneer je aan bijvoeding kunt gaan denken. Ik vind het bijvoorbeeld opvallend om te zien dat er zoiets bestaat als Belly Balls (kleine balletjes die de maaginhoud van een pasgeboren kind weergeven), maar dat ik die alleen in de context van borstvoeding voorbij zie komen. En dat terwijl dit toch ook van belang is voor de beeldvorming bij ouders die kunstvoeding willen gaan geven? En zo is er nog veel meer informatie te bedenken die onafhankelijk van het gekozen (of te kiezen) voedingstype van belang is.

De borstvoedingscursus is in dit cursusaanbod dan een vervolgcursus die je volgt als je keuze voor borstvoeding al vast ligt of als je nog twijfelt. Hierin wordt (dieper) ingegaan op borstvoedingsgerelateerde zaken. Denk aan hoe goed aan te leggen, wat te doen bij specifieke problemen en wat er bij komt kijken als je wilt gaan kolven. Deze cursus heeft een grote overlap met de huidige borstvoedingscursus.

De vraag is wel wie de basiscursus zal gaan geven. Ik kan me voorstellen dat veel gevers van (huidige) borstvoedingscursussen moeite hebben met het behandelen van kunstvoedingsgerelateerde zaken. Danwel omdat zij kunstvoeding niet als eerste keus zien, danwel omdat zij niet de benodigde kennis hierover heeft of denkt te hebben. Ik denk echter dat om de kloof tussen kunst- en borstvoedingswereld te dichten het belangrijk is om begrip en respect te hebben voor elkaars keuzes. En het zou me niets verbazen als meer ouders na het volgen van de basiscursus kiezen om te starten met borstvoeding. Gewoonweg omdat ze informatie krijgen die ze anders niet gehad zouden hebben. Of wellicht besluiten meer ouders die kunstvoeding geven om dit op verzoek te gaan doen. Een mogelijkheid die bij ouders die borstvoeding geven meestal wel bekend is en ook gepraktiseerd wordt, maar die veel (de meeste?) van de kunstvoeding gevende ouders niet kennen. Deze informatie zou echter wel precies passen in de doelstellingen van de basiscursus baby- en kindervoeding.

3 thoughts on “Baby- en kindervoedingscursus

  1. Een geweldige post! Ik geef me direct op als docent voor alle cursussen. Hier pleit ik al zolang voor: goede voorlichting aan *alle* ouders over hoe eten en eten verwerken bij jonge kinderen werkt en wat dat voor gevolgen heeft voor hoe je je kind voedt (nog afgezien van waarmee).

  2. Cursussen tijdens de zwangerschap kunnen m.i. alleen afgeschaft worden als de zorg na de bevalling beter is. Standaard bezoek door lactatiekundige in de kraamtijd? Die vanzelfsprekend vergoed wordt… ik snap niet dat overheid en verzekeringen niet inspringen op het feit dat een derde! van de moeders binnen 1 maand stopt met borstvoeding geven. Al lang voordat het einde van het verlof in beeld is.

  3. Gonneke, dat is precies waar ik me over verwonderde. Elk mens is (in principe) bij geboorte toch hetzelfde? Dat lijkt ook mij het logische uitgangspunt bij adviezen naar ouders toe. Ik lees toevallig net de intro van je lezing op de Ouders Natuurlijk Beurs (voor de geïnteresseerde meelezer: http://www.oudersnatuurlijk.nl/p/15/WorkshopsLezingen_12.html). Ik vind het woord ‘zuigelingenvoeding’ erg goed. Geen borstvoeding, geen kunstvoeding, maar zuigelingenvoeding. Het doel is je zuigeling voeden. Hoe dat gebeurt is een tweede.

    Sylvie, ik bedoel niet dat er cursussen afgeschaft moeten worden, maar dat de inhoud van de cursus verandert of dat er zelfs een cursus bijkomt. En ik ben ook wel erg benieuwd naar de beweegredenen van overheid en verzekeringsmaatschappijen. Waarom werkt het in Skandinavië wel en hier niet bijvoorbeeld. Wie het weet mag het zeggen.

Geef een reactie

