Moedermelkcurve versus poedermelkcurve

Ik lees regelmatig dat kinderen die moedermelk krijgen aanvankelijk harder groeien dan kinderen die poedermelk krijgen. Later zou dit juist omgekeerd zijn. Ik werd nieuwsgierig en heb de proef op de som genomen en de twee in Nederland meest bekende curves op elkaar gelegd.

De ene curve is ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie (Engels: World Health Organization, WHO) en is gebaseerd op gegevens van kinderen uit een aantal verschillende landen verspreid over de wereld die tot 6 maanden exclusief moedermelk hebben gekregen (dus geen poedermelk of zogenaamde bijvoeding). Deze noem ik verder moedermelkcurve.

De andere curve is ontwikkeld door TNO (Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek). Deze curve is gebaseerd op de gegevens van alle Nederlandse kinderen, dus zowel de kinderen die moedermelk, poedermelk of een combinatie van beide hebben gekregen. Hierbij zullen ook kinderen zijn die al eerder dan 6 maanden bijvoeding hebben gekregen. De curve wordt gebruikt door de consultatiebureaus in Nederland (tegenwoordig: Centrum voor Jeugd en Gezin, CJG) en noem ik verder poedermelkcurve. Dit omdat het grootste gedeelte van de kinderen van één maand of ouder geen of niet exclusief moedermelk meer krijgt (voor cijfers, zie: inbakeren.nl).

Om deze twee curves te vergelijken heb ik gebruik gemaakt van de groeicurves voor meisjes tot 2 jaar. Ik ga er vanuit dat mijn bevindingen soortgelijk zullen zijn voor de groeicurves voor jongens tot 2 jaar. Ik heb de moedermelkcurve op de poedermelkcurve geprojecteerd en niet andersom. De poedermelkcurve is namelijk het uitgangspunt dat door de meeste zorgverleners, waaronder consultatiebureaus, wordt gehanteerd en voor de meeste mensen dus herkenbaarder.

Voor ik verder ga wil ik een algemene opmerking plaatsen. Ik heb alleen gekeken naar het verschil in steilheid van de twee curves. Conclusies over andere kenmerken zijn een stuk lastiger te trekken en dat doe ik nu dan ook niet. Om dit toe te lichten moet ik een hoop statistisch geneuzel uit de kast trekken en dat gaat voor nu te ver. Wie weet ga ik er in een ander blog nog eens verder op in.

Terug naar mijn verhaal. Als eerste de gewichtscurve. De blauwe lijnen zijn de middelste lijnen, en de +2 en -2 lijnen van de moedermelkcurve (statistische termen waar ik in dit artikel verder niet op in ga). Op de afbeelding is duidelijk te zien dat de drie moedermelklijnen inderdaad eerst steiler lopen. Het omslagpunt ligt ongeveer op drie maanden en vanaf een maand of 12 lopen de lijnen van de moedermelkcurve en die van de poedermelkcurve zo goed als parallel.

Overlap-Meisjes-Gewicht

De lengtecurve geeft een soortgelijk beeld. Net als bij de gewichtscurve loopt de moedermelkcurve eerst steiler dan de poedermelkcurve. Daarna vlakt de groei af en lopen beide nagenoeg parallel. Ergens tussen de twee en drie maanden is het omslagpunt. Vanaf een maand of zeven lopen beide curves verder parallel.

Overlap-Meisjes-Lengte

Het klopt dus dat de moedermelkcurves aanvankelijk steiler lopen dan de poedermelkcurves. En het klopt ook dat dit later  andersom is. Het verschil vind ik echter minder groot dan ik gedacht had, zeker bij de lengtecurve. Desondanks kun je wel stellen dat het noodzaak blijft dat zorgverleners zich bewust zijn van dit verschil. Het liefst zie ik dat ze allemaal direct de moedermelkcurve erbij pakken, maar tot het zover is hoop ik dat de afbeeldingen die ik heb gemaakt hen al in één oogopslag overtuigen van het belang anders naar de gegevens van exclusief met moedermelk gevoede kinderen te kijken dan ze nu nog te vaak doen.

2 thoughts on “Moedermelkcurve versus poedermelkcurve

  1. Pingback: Dip | Eurolac!

Geef een reactie

