Moedermelkreclame

Kunstvoedingsreclames. Het blijft een doorn in het oog van veel borstvoedingsenthousiastelingen. Met mooie praatjes, verdraaide waarheden en soms zelfs keiharde leugens zouden deze reclames nietsvermoedende ouders van de borstvoeding weghouden. Bergen aan wetenschappelijk bewijzen en informatie worden in de strijd gegooid om toekomstige ouders te overtuigen dat borstvoeding toch echt veel beter is. En hoewel ik best geloof dat er een aantal ouders is dat hiermee bereikt wordt en besluit hun kind borstvoeding te gaan geven lijkt de grote massa geen oren te hebben naar de harde feiten.

Reclame wordt gemaakt omdat het werkt. Dat kun je fantastisch vinden of juist verwerpelijk, maar als je je dienst of product massaal wilt verkopen ontkom je er niet aan. En daar gaat het wat mij betreft mis in de promotie van borstvoeding. Het wordt niet gezien als product en daarom wordt het niet als zodoende gepromoot. Maar waarom zou je de kunstvoeding-fabrikanten geen koekje van eigen deeg geven? Waarom niet keiharde reclame met keiharde reclame bestrijden? Met de armen omhoog geheven volgt daarop steevast het antwoord dat aan borstvoeding geen geld valt te verdienen en dat er daardoor nooit opgebokst kan worden tegen de miljarden die de kunstvoedingsindustrie in de promotie van hun producten stopt.

Dat is natuurlijk wel deels waar. Als we het puur hebben over de kwantiteit dan zal de promotie van borstvoeding inderdaad in het niets vallen bij de genoemde miljarden. Maar als we het hebben over de kwaliteit, dan geloof ik niet dat er daar iets voor onder gedaan hoeft te worden. Het gaat erom het juiste middel te vinden en te gebruiken om je doelgroep aan te spreken en ervan te overtuigen dat het jouw product moet kopen. En de kunstvoedingsfabrikanten weten als geen ander hoe ze dat het beste kunnen doen. Pak er een aantal reclames bij en je ziet bijvoorbeeld dat ze inspelen op het gevoel van onzekerheid bij de jonge ouders (vooral moeders). Een welbekend trucje, maar wel een trucje dat werkt. Alles in de reclamewereld draait om gevoel. Niet om harde feiten. En zoals gezegd zijn het nou juist vooral de harde feiten die als wapen worden gebruikt in de promotie van borstvoeding.

De rest van de borstvoedingspromotie richt zich wel op gevoel, maar ik vraag me af of dit het juiste gevoel is om de massa te overtuigen. Steevast zie je drinkende kinderen aan een moederborst op posters en websites en in folders. En als je ziet hoeveel weerstand in het openbaar voedende vrouwen vaak oproepen dan kan ik me voorstellen dat de grote massa zich hierdoor niet aangetrokken voelt. Bewust of onbewust roept het bepaalde associaties op waardoor juist het tegenovergestelde van het beoogde wordt bereikt. Er wordt teveel nadruk gelegd op de manier van voeden, namelijk borstvoeden, en te weinig op het product, de moedermelk, en op het gevoel. In kunstvoedingsreclames zie je bijvoorbeelden baby’s zelden uit de fles drinken. Het gaat daar niet om de manier van voeden, maar om het product en vooral om het gevoel dat er wordt opgeroepen.

Ongetwijfeld zal een aantal borstvoedingminded lezers nu denken “Ja, maar borstvoeding geven is zoveel meer dan voeding alleen. Het is juist meer dan slechts het product moedermelk. Het is moederliefde.” Dat klopt. Dat zul je mij ook niet horen ontkennen. Maar ook het geven van een flesje is veel meer dan voeding geven alleen. Het wordt alleen niet gebruikt als reclamemiddel. En waarom niet? Omdat het als vanzelfsprekend beschouwd wordt dat elke ouder op zijn eigen manier liefde geeft aan zijn kind. Het gaat om het resultaat: een gelukkig kind en daardoor gelukkige ouders. En daarom beeld je het geluk uit in je reclames, het beoogde doel, en niet het middel.

Daarnaast hebben toekomstige ouders behoefte aan duidelijkheid. Het moet vooral niet te ingewikkeld zijn. Op dit moment wordt promotie voor borstvoeding door veel verschillende partijen gedaan. Denk aan verloskundigen, stichtingen, verenigingen, lactatiekundigen, kolfproducenten, de overheid, enz., enz. De doelgroep ziet door de bomen het bos niet meer, weet niet waar het terecht kan voor vragen en vraagt zich af wie van al die partijen nu de waarheid spreekt. De kunstvoedingsfabrikanten daarentegen presenteren zich ieder als één herkenbaar orgaan. Je koopt er je product en je kunt er terecht voor vragen. Simpeler kan haast niet. Kies je voor kunstvoeding dan hoef je hooguit te bepalen voor welk merk je gaat, maar als je dat eenmaal gedaan hebt weet je altijd waar je  moet zijn.

De borstvoedingswereld leeft voornamelijk op idealisme. Maar met idealisme alleen kom je er niet. De doelen zijn goed, maar de middelen moeten anders. Behandel moedermelk als product en zet het ook zo in de markt. Gooi beproefde reclametechnieken in de strijd met als doel een zo groot mogelijk deel van de markt in handen te krijgen. En daarvoor hoef je echt niet te liegen of te konkelen, maar daarvoor moet je wel de juiste beelden en woorden gebruiken. De doelgroep moet op een positieve manier geprikkeld en gepakt worden. Het gaat altijd om de eerste indruk die opgewekt wordt. Die blijft hangen. Daar moet je je op richten.

En maak een gezamenlijke vuist naar de concurrentie. Want zo mag je het best noemen, dat is echt geen vies woord. De borstvoedingswereld moet af van het Calimero-effect. En dat kan, door samenwerking en door naar de buitenwereld op te treden als één orgaan. Gebruik één beeldmerk voor alle moedermelkpromotie, bijvoorbeeld het internationale logo van borstvoeding. Breng alle (financiële) middelen bij elkaar en doe daar enkele grote promoties mee, in plaats van de nu bestaande gefragmenteerde promoties. Breng iedereen die ook maar iets van belang heeft bij een zo groot mogelijke groep borstvoedende moeders en borstgevoede kinderen bij elkaar en gebruik elkaars expertise om samen meer te zijn dan de som der delen.

Geen gemakkelijke taak, maar wel nodig om het gezamenlijke doel te bereiken. En waar een wil is is een weg. En aan de wil in de borstvoedings-wereld twijfel ik geen moment.

Tot nog een voorbeeld van een mogelijke reclame voor moedermelk: Moedermelkreclame.

13 thoughts on “Moedermelkreclame

  1. Esther den Boer schreef:

    Ik begon ook al het gevoel te krijgen dat ‘Ik geef moedermelk’ veel beter past als antwoord op de vraag ‘Wat geef jij je kind te drinken?’ dan ‘Ik geef borstvoeding’.
    Ik zet je ‘reclame’ en link naar je post ook op Facebook – beide zijn super geschreven!

  2. sylviezet schreef:

    Al jaren zijn de borstvoedingcijfers hetzelfde. En al jaren haken heel veel vrouwen in de eerste maand af: http://www.inbakeren.nl/blog/borstvoeding-cijfers-over-starten-en-stoppen/

    Ik heb niet de illusie dat er een (snelle) manier is om dit te veranderen. Handen in één slaan, gezamenlijk budget en uitvoering; het klinkt logisch maar ik vrees veel tijd- en energieverlies door ‘ge-polder’. Zet een groep vrouwen bij elkaar en er wordt veel gepraat en weinig besloten😉

    Ik twijfel wèl aan de wil van de borstvoedingswereld. Omdat ‘de’ wil niet bestaat en ‘de’ borstvoedingswereld ook niet. Je kunt denken dat je hetzelfde bedoelt en dezelfde kant op wilt, maar in de praktijk is dat niet zo. Onze gedachten zijn nogal… projecterend😉

    Breng ‘de’ huidige norm en de huidige kennis van mensen met een kinderwens en zwangeren in kaart en neem dat als uitgangspunt. Mijns inziens zouden we zelfs kunnen denken aan investeren in de nieuwe generatie…

    In elk geval niet in een overtuigende modus gaan zitten. Natuurlijk zijn feiten belangrijk, maar belangrijke beslissingen nemen we (onbewust) met ons gevoel. Ik ben met je eens dat er veel meer gebruik gemaakt moet worden van gevoel. Gevoel is het doel en het (goede) doel heiligt de middelen.

    Ontmoet aanstaande moeders daar waar ze nu staan. Ga niet aan de overkant staan roepen. Enige manier om verbetering nog in dit leven te bereiken is om kleine stappen te nemen en haalbare doelen te stellen.

  3. @sylviezet:

    Helder artikel wat je aanhaalt. Vooral de tweede aanbeveling die je op het eind noemt is iets waarvan ik denk dat het cruciaal is. Als je de kwaal niet kent, ken je ook de remedie ook niet.

    Ik heb de exacte antwoorden uiteraard ook niet, maar mijn gevoel (😉 ) zegt dat het massale ‘vroegtijdig’ stoppen met geven van borstvoeding voor een groot deel veroorzaakt wordt door een enorm gebrek aan algemene kennis omtrent het onderwerp. Ik lees nu ongeveer een half jaar mee op het borstvoedingsforum en telkens zie ik dezelfde vragen voorbij komen. En dezelfde antwoorden. En meestal zijn die in de trant van ‘dat is allemaal heel normaal bij borstvoeding’. Maar dat weten jonge ouders dus helemaal niet!

    En dat sluit weer aan bij de eerste aanbeveling die je noemt en bij je opmerking over het investeren in de nieuwe generatie: zorg dat de algemene kennis omtrent borstvoeding vergroot wordt, zodat jonge ouders niet voor verrassingen komen te staan. Wat je nu helaas vaak ziet is dat grootouders en dan vooral oma’s zelf geen borstvoeding hebben gegeven en zo het kennisgat in stand houden. Dat is in de loop van tientallen jaren zo ontstaan en ik ben het met je eens dat er geen snelle manier is om dit te veranderen. Maar ik heb de, in de ogen van sommigen wellicht naïeve, overtuiging dat het tij altijd kan keren. Het is immers ook de huidige kant op gekeerd.

    Je benoemt een vrees voor gepolder zonder resultaat. Dat kan ik me goed voorstellen. Ik schreef niet voor niets dat het geen gemakkelijke taak zal zijn. Maar gepolder kom je overal tegen. Het is niet slechts inherent aan vrouwen onder elkaar. Het is inherent aan mensen onder elkaar. Ik zie in mijn werk in het bedrijfsleven niet anders. Gepolder dat gevoed wordt door onkunde en onwil en alles daartussenin. Mits goed gemanaged is dat vrijwel altijd op te lossen. Er is altijd wel een gemeenschappelijke deler te vinden.

    Dat ‘de’ borstvoedingswereld niet bestaat is mijn punt. In mijn laatste zin zie het als iedereen die op wat voor manier dan ook belang heeft bij het laten slagen van het geven van borstvoeding door vrouwen. In het ideale plaatje bestaat ‘de’ borstvoedingswereld wel. Misschien wordt het ideaal nooit bereikt, maar het kan geen kwaad er zo goed mogelijk naar te streven.

    Ik ben het helemaal met je eens dat de verbetering gemaakt moet worden in kleine stappen en in haalbare doelen. Maar er moet ook een groter doel zijn, een visie, waaraan alle subdoelen opgehangen moeten worden. Als je niet vantevoren goed weet waar je naartoe reist heb je drie straten verderop al geen idee meer wat je ook al weer aan het doen was.

    Waar denk ik het grootste probleem zit is in de manier waarop de gestelde doelen bereikt moeten worden. Daar zal iedereen een eigen idee bij hebben, vaak gevoed door gevoel, door idealen. En daar kun je inderdaad eeuwig over polderen. Zaak is dan om een stap terug te doen, je persoonlijke gevoelens op een laag pitje te zetten en eens heel nuchter naar de feiten te kijken. Een goede marketingcampagne is heel rationeel aan de achterkant, maar moet van de doelgroep het gevoel raken. Nu worden de campagnes voor borstvoeding vooral gedreven door gevoel en raken ze de doelgroep op het ratiovlak. Kwestie van ‘omdenken’?

    De feiten omtrent borstvoeding zijn wat mij betreft een sterk middel, mits gebracht op een aansprekende manier. Inderdaad zeker niet in de overtuigende modus gaan zitten, niet vanaf de overkant gaan schreeuwen en al helemaal niet in een andere taal. Laat de kennis langzaam maar zeker in het bewuste en onbewuste bij mensen binnensijpelen. En dat kan ieder lid van ‘de’ borstvoedingswereld al gaan doen. Daar heb je geen overkoepelend orgaan voor nodig. Misschien is dat voor nu wel het beste subdoel dat er bereikt moet en kan worden…

  4. sylviezet schreef:

    Hoi Ret, dat het tij kan keren ben ik van overtuigd. Naar aanleiding van de première van de film TietZat en de berichten in de media, vroeg ik mijn oudste zoon (17) wat hij een normale leeftijd vond om borstvoeding te krijgen. Zijn antwoord: 2, 3 jaar🙂 Geen idee wat zijn toekomstige partner normaal vind, maar een papa is ook niet onbelangrijk… Mijn dochter (15) antwoordde: 12 maanden. En meteen een wedervraag: ‘Waarom vraag je dat?’😉

    Ik hou wel van taboedoorbrekend en prikkelend, passend, modern, herkenbaar, praktisch, maar een eventuele campagne zal gericht moeten zijn op een soort van gemene deler, ‘de’ Nederlandse jonge vrouw en haar situatie. Inderdaad… niet je persoonlijke gevoelens als uitgangspunt nemen en vragen wie daarbij aan wil/kan sluiten maar aanhaken bij het gevoel van de doelgroep. Moeilijk! Voer voor marketingmensen🙂

    Oh… en Ret… ik connect en follow alleen via gezicht en naam…

  5. sylviezet schreef:

    YouTube staat na Google op nr. 2 van meest gebruikte zoekmachines. Vanochtend zocht ik op breastfeeding en zag deze (gesponsorde) koppeling naar:

    Wat blijft bij mij hangen?
    Allereerst de titel:
    Renate Verbaan over het kiezen van de juiste flessenvoeding
    Bekende Nederlander gebruiken (is ‘in’ en slim)
    … nadenken in je zwangerschap…
    … hebben we een test ontwikkeld… (link in beeld)
    … naam HA voeding in beeld (visueel, blijft beter hangen)
    … en je kunt natuurlijk altijd bellen = persoonlijk, 24×7 telefonisch bereikbaar (hoeveel mensen zullen er werkelijk midden in de nacht bellen, maar dat het KAN geeft een bepaald gevoel)

    En dan weet ik… dat kans op een koemelkeiwit allergie 3% is.
    Zou die allergietest van Nutricia eenzelfde score geven? Waarom niet? Dus…

    Wat kunnen ‘we’ hier van leren?
    En… beter/slimmer doen?

  6. Goed gevonden en goede punten! Geeft wat mij betreft nog eens duidelijk aan waarom het belangrijk is om je te verdiepen in de doelgroep en de concurrentie. Zo’n zelftest is briljant. Op een speelse manier je punt duidelijk maken. Het werkt. Een bekende Nederlander strikken zal financieel gezien een stuk lastiger worden, maar ‘we’ hoeven natuurlijk niet blind na te apen. Wat je al zegt: hoe kunnen ‘wij’ dit beter/slimmer doen.

    En waar zijn de de SWOT-analyse en de marketingmix van het product moedermelk bedacht ik me nog? En zo kan ik nog wel wat standaard tactieken bedenken.

    Leuk wat je zegt over je kinderen. Ik ga er zonder meer vanuit dat je dat er niet ingeramd hebt, maar dat ze onbewust hebben opgepikt. Prima strategie. Het is ook een kwestie van een lange adem.

    Ik wil graag mijn bijdrage leveren als de behoefte er serieus is, vandaar ook al mijn zelfgemaakte reclame. Moet zeggen dat ik meer negatieve reacties had verwacht op mijn blog, maar kennelijk heb ik toch wel een juiste snaar geraakt.

    Wat betreft je connect/follow: Ik geef je groot gelijk. Wie weet kom ik nog wel eens uit de kast. Ik ben slechts voorzichtig. What happened on the internet, stays on the internet he. En zakelijk en prive mengen ben ik geen groot voorstander van. Maar ik zeg nooit nooit😉 Wel vind ik het prima mijzelf beperkt bekend te maken via e-mail. Dus als je nieuwsgierig bent…😉

  7. V. schreef:

    Hear hear! Goede stukken schrijf je!

    Ik denk dat de sleutel bij verloskundige, kraamzorg en voorál consultatiebureau ligt, niet per sé bij clubs waar de meeste moeders pas van horen als ze al aan het voeden zijn.

    Zodra de eerstelijns aanspreekpunten niet meer vragen of je ‘van plan bent’ om bv te gaan geven (alsof dat heeeeel bijzonder is) of niet langer hardop verbazing uitspreken dat je ‘nog steeds’ bv geeft aan je paar maanden oude baby en verse moeders op tijd en gratis (in basispakket?) doorverwijzen naar een lactatiekundige, wordt er al veel gewonnen.

    Vrouwen die sowieso geen borstvoeding willen geven haal je niet over met betere campagnes, maar het is zaak om die eerste paar weken succesvoller te laten zijn dan nu. Daarmee heb je de beste reclame: meer vrouwen die langer op een fijne manier voeden, waarmee andere moeders makkelijker ‘meegaan’.

  8. Hallo V. Bedankt voor je reactie en je compliment (op complimentendag😉 ).

    Ik ben het met je eens dat er vooral in de eerste cruciale dagen en weken veel meer kundige hulp beschikbaar moet zijn.

    De moedermelkreclame is bedoeld met een knipoog. Ik denk dat er op het vlak van communicatie nog wel een en ander te winnen valt. Maar ik denk ook dat het nog mogelijk is meer ouders te laten starten met borstvoeding door de manier van benaderen van de ouders.

    Het is een complex geheel met vele factoren die elkaar beinvloeden. Wil je verbeteringen krijgen dan zul je op vele vlakken tegelijkertijd moeten werken. Reclame/promotie/voorlichting is slechts een van die vlakken, maar moet niet onderschat worden.

    Ik zou je graag nog een e-mail sturen met wat extra toelichting. Wil je mij een e-mail sturen naar retteketetten [at] gmail.com alsjeblieft?

Geef een reactie

