About a boy

Moe, moe, moe. Dat is ongeveer de samenvatting van hoe ik me de afgelopen 15 jaar hebt gevoeld. Soms een beetje moe, soms extreem moe, maar gemiddeld genomen gewoon moe, futloos en slap.

Aangevoerde redenen door de deskundigen in de afgelopen jaren: stress, zwangerschap, borstvoeding, te weinig beweging, te weinig slaap, teveel slaap. Roept u maar!

En toen ineens had ik een briljante ingeving. Een die minimaal het proberen waard leek om me verder in te verdiepen: PCOS. Die diagnose is al heel lang geleden bij me gesteld, maar ik (en de deskundigen) hebben nooit de link met mijn vermoeidheid gelegd. Vrouwen met PCOS hebben toch wel vaak last van vermoeidheid kwam ik achter. Helaas wordt er dan al snel gezegd dat dat de vrouwen met overgewicht betreft. En laat ik daar nou net geen last van hebben.

Maar ik wil duidelijkheid. En zodoende heb ik van de huisarts een doorverwijzing gekregen naar een internist. Om nou eens goed naar het totaalplaatje van al mijn hormonen te kijken. De huisarts vond mijn theorie plausibel genoeg klinken om eens nader te laten onderzoeken. Heel fijn!

Maar ik laat het niet van een internist alleen afhangen. Wat ik namelijk steeds weer tegenkwam in mijn zoektocht naar een oplossing was suiker. Overmatig gebruik van suiker kan leiden tot onder andere vermoeidheidsklachten. En als je niet uitkijkt zelfs tot diabetes. En vrouwen met PCOS krijgen vaker last van diabetes dan vrouwen zonder PCOS. Het proberen waard dus om eens goed op mijn suikerinname te gaan letten. En dat klinkt makkelijker dan dat het is.

Treed binnen in de wereld van voedingsadviezen. Laat het rustig op je inwerken anders word je gek. De een zegt dit, de ander dat. Probeer daar maar eens de juiste informatie uit te filteren.

Maar uiteindelijk na een paar dagen spitten heb ik denk ik de goede weg gevonden: Geraffineerde suikers zijn de wortels van het kwaad. Toegevoegd door fabrikanten om producten zoeter dan zoet te maken, maar met voedingswaarde nul. Nu alleen nog uitzoeken hoe ik kan zien of er geraffineerde suikers in een product zitten. Gelukkig kwam ik al snel deze site tegen: http://suikerwijzer.nl/suikers-koolhydraten-en-volgorde-op-de-ingredientenlijst. Staat er iets van suiker op de ingrediëntenlijst dan is dat altijd geraffineerde suiker. Staat er geen suiker op die lijst, maar wel in de voedingswaardetabel, dan betreft het natuurlijke suikers. Goed om te weten!

Voorlopig ga ik dan ook aan de slag om langzaamaan over te stappen op producten zonder geraffineerde suikers. Baadt het niet, dan schaadt het niet. Daarnaast gooi ik zoveel mogelijk witmeelproducten uit mijn dieet en vervang ik die voor volkorenproducten (volkorenpasta, -couscous en -brood (liefst zonder suiker natuurlijk). Want ook dat zijn allemaal slechte koolhydraten. En toen ik vandaag door de supermarkt liep welde de tranen op achter mijn ogen. Niet van verdriet dat ik al die lekkere dingen niet meer zou kunnen eten, maar van geluk dat ik voortaan al dat vergif in de schappen ga laten staan. Ik voelde me direct een stuk schoner. Daar kan geen sauna tegenop.

En terwijl ik me dit allemaal voor zat te nemen schoot er ineens een beeld van een film door me heen: About a boy. De geflipte, macrobiotische moeder uit deze film wilde maar niet van mijn netvlies verdwijnen. Als ik maar niet zo word als zij bleef het in mijn hoofd rondwaren. Straks wordt Neeltje uitgelachen op school, omdat ze met zelfgebreide eco-truien moet lopen en alleen maar linzensoep te eten krijgt.

Lijkt me een mooi uitgangspunt om te voorkomen dat ik door ga slaan en mijn geitewollensokken uit de kast moet halen. (Die er overigens wel echt liggen. Gebreid door mijn oma die Neeltje heette). Maar tot het zover is ga ik voortvarend en gemotiveerd aan de slag met een suiker- en koolhydratenarm dieet!

Geef een reactie

